Szanowni Słuchacze,

począwszy od tego roku festiwal Jazz Juniors powierzył mi opiekę nad stroną artystyczną tego wydarzenia. Bardzo dobrze pamiętam początki mojej przygody jako muzyka dużo koncertującego i podróżującego. Oczywiście miałem też wielokrotnie okazję wystąpienia w Krakowie i każdy wyjazd stąd, następnego dnia po koncercie, wiązał się z pewnego rodzaju melancholią. Zawsze wtedy pojawiała się myśl, że koniecznie chciałbym choć chwilę tu pomieszkać. Dość szybko udało mi się ten pomysł zrealizować, a możliwość poprowadzenia w Krakowie festiwalu jako dyrektor artystyczny jest dla mnie okazją do pogłębienia relacji z tym wyjątkowym miastem i jego mieszkańcami. Wcześniej dwukrotnie już miałem okazję do nawiązania bliskiego kontaktu i powalczenia o zaufanie publiczności jako kurator festiwalu jazzowego: w stolicy Maroka, Rabacie (2005-2006) oraz budując markę Sopot Jazz Festiwal (2011-2015). Za każdym razem było to odpowiedzialne i ekscytujące zadanie – głównie ze względu na możliwość zaprezentowania słuchaczom czegoś wyjątkowego. Dołożę wszelkich starań, by w Krakowie czekały na Was podobne emocje!

Pierwsze trzy dni odbędą się w nowej siedzibie Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, której inspirująca, postindustrialna atmosfera idealnie wręcz nadaje się do przedstawienia muzyki improwizowanej. Na czwarty dzień festiwalu zaprosimy Państwa do zabytkowego, gotyckiego kościoła św. Katarzyny, który swą wyjątkową akustyką znacznie podkreśli intymny charakter dwóch ostatnich koncertów.

Nasze krakowskie święto muzyki improwizowanej rozpoczniemy koncertami saksofonistów, którzy bez wątpienia należą dziś do najlepszych na świecie przedstawicieli swoich instrumentów. Fenomenalny brytyjski alcista Will Vinson, który od dwudziestu lat rezyduje w Nowym Jorku, przedstawi program przygotowany na tę okazję ze świetnymi polskimi muzykami. Amerykanin Mark Turner, chyba najczęściej dziś kopiowany tenorzysta, intelektualny guru i swego rodzaju globalna „latarnia morska” dla wielu młodych muzyków, zaprezentuje się w duecie z uznanym przedstawicielem nowojorskiej sceny jazzowej, Ethanem Iversonem, znanym większości fanów z jego wcześniejszej współpracy z zespołem The Bad Plus lub gwiazdą saksofonu, Joshuą Redmanem.

Drugi dzień w Cricotece należał będzie do dwóch niekonwencjonalnych i kontrastujących pod względem obsady zespołów. Szwajcarska wokalistka o japońsko-polskich korzeniach Yumi Ito oraz polski gitarzysta Szymon Mika to duet czołowych i dynamicznie rozwijających się artystów młodego pokolenia, który zabierze nas w krainę szeroko pojętej współczesnej kameralistyki. Intuitive Music Orchestra to wieloosobowy projekt uznanego niemieckiego trębacza Markusa Stockhausena. Trudno by szukać w Europie, a może i na świecie drugiej tak oryginalnej postaci jak Stockhausen: z jednej strony wybitny wirtuoz, który w swojej twórczości w lekki i przekonywujący sposób łączy świat współczesnej muzyki klasycznej i improwizacji, a z drugiej filar wielu prawykonań dzieł swego słynnego ojca, kompozytora Karlheinza Stockhausena.

W trzecim dniu naszego festiwalu na scenie pojawią się dwa zespoły, które swoją koncepcję opierają na takich gatunkach jak jazz, muzyka elektroniczna i klubowa, a nawet hip-hop. Jednym z najciekawszych tego przykładów w Polsce jest z pewnością intrygujący kwartet perkusisty Gniewomira Tomczyka, w którego różnych konfiguracjach przewijają się wytrawni improwizatorzy. Zaraz potem fenomen na skalę światową, na temat którego wypowiem się krótko: rewelacyjny raper, który jest jeszcze lepszym saksofonistą i muzykiem jazzowym. Oprócz tego autor własnych tekstów, intelektualista, historyk i aktywista w Wielkiej Brytanii: Soweto Kinch!

Czwarty i ostatni dzień festiwalu Jazz Juniors, solowym recitalem rozpocznie mój ulubiony wiolonczelista z Holandii, Ernst Reijseger. To wirtuoz z wyjątkowo otwartym umysłem, świetny improwizator oraz od lat osoba odpowiedzialna za ścieżki dźwiękowe ikony ambitnego światowego kina, Wernera Herzoga. Oprócz przyjęcia roli dyrektora artystycznego zostałem również poproszony przez organizatorów festiwalu o przedstawienie premierowego projektu jako muzyk. Dlatego tez pojawię się w drugiej części tego wieczoru z charyzmatycznym wirtuozem instrumentów perkusyjnych, Mino Cinelu. To niezwykle otwarty i muzykalny perkusista, który swą pełną wyobraźni grą przez wiele lat wzbogacał muzykę takich światowych gigantów jak m.in. Miles Davis, Dizzy Gillespie, Sting, Peter Gabriel, Kate Bush czy Carlos Santana. Cieszę się niezmiernie, ze Kraków będzie miejscem mojego pierwszego występu w duecie z tą światową gwiazdą.

Organizatorom festiwalu Jazz Juniors – Fundacji Muzyki Filmowej i Jazzowej – pięknie dziękuję za zaproszenie i obdarzenie mnie zaufaniem, a Państwa bardzo zachęcam do spędzenia z nami tych czterech zimowych (a możliwe że jeszcze jesiennych) dni w Krakowie!

Adam Pierończyk, dyrektor artystyczny festiwalu Jazz Juniors

Bilety w cenie 20-70 dostępne na portalu eventim.pl, w sieci InfoKraków oraz na godzinę przed każdym koncertem.

Więcej:

https://jazzjuniors.com.pl/

https://www.facebook.com/festiwaljazzjuniors/