Pod nazwą Kraków Jazz Week dokonała się fuzja wydarzeń, które w kulturalnym pejzażu stolicy Małopolski zajmują niezwykle ważne miejsce. W ciągu ośmiu dni, niemal w samym sercu miasta, w położonej tuż nad brzegiem Wisły Cricotece najpierw uhonorowana zostanie pamięć jednego z najwybitniejszych krakowskich artystów – skrzypka, saksofonisty i kompozytora Zbigniewa Seiferta.

Organizatorzy imprezy wytrwale popularyzują dorobek Seiferta, nie tylko poprzez organizację konkursu, ale i festiwalu Seifert Jazz Days. Niewątpliwie odbywający się po raz szósty Seifert Competition jest jedną z najbardziej adekwatnych form przypomnienia i docenienia dziedzictwa krakowskiego artysty. Z uwagi na międzynarodowy zasięg, konkurs znakomicie służy popularyzacji muzyki Seiferta nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Zgłoszenia do tegorocznej odsłony dowodzą, że renoma muzyki krakowskiego geniusza skrzypiec dotarła już na wszystkie kontynenty, a sam konkurs i cały Kraków Jazz Week stanowią silną markę, liczącą się w globalnej perspektywie rynku muzycznego. To nie tylko czerpanie z historii i kontynuacja znakomitej tradycji festiwalu Jazz Juniors, ale też tworzenie nowej jakości, której równorzędnymi komponentami są organizowane w cyklu dwuletnim Seifert Competition i Seifert Jazz Days.

Tuż po wyłonieniu zwycięzców szóstej odsłony Seifert Competition rozpoczną się przesłuchania uczestników tegorocznego Konkursu Jazz Juniors. Od blisko pół wieku krakowska impreza gromadzi młodych wykonawców, częstokroć ujawniając publiczności talenty oklaskiwane następnie na prestiżowych scenach koncertowych w kraju i za granicą. Nadmienić należy, że już samo uczestnictwo w finale konkursu otwiera młodym muzykom drogę do programów ważnych europejskich festiwali, na sceny sal koncertowych i tras organizowanych na całym świecie. Rywalizacja, zarówno w przypadku Seifert Competition jak i Jazz Juniors, jest przede wszystkim kwestią umowną, a na pierwszy plan wysuwają się aspekty takie jak możliwość spotkania i okazja do budowania międzynarodowej i międzypokoleniowej wspólnoty skupionej wokół jazzu. Niemniej emocji z pewnością nie zabraknie. Zaznaczyć należy, że plan na Kraków Jazz Week nie zamyka się wyłącznie w zmaganiach młodych adeptów sztuki interpretacji i improwizacji. O program części koncertowej zadba jeden z najbardziej nowatorskich artystów europejskiej sceny jazzowej – Nils Petter Molvaer, od tego roku piastujący stanowisko dyrektora artystycznego Festiwalu Jazz Juniors.

SEIFERT COMPETITION 26 – 29 września 2024
SCENA GŁÓWNA / CRICOTEKA

Młodzi muzycy spotkają się już po raz szósty, by zmierzyć się z jednym z najbardziej oryginalnych rozdziałów historii muzyki jazzowej, jakim niewątpliwie jest twórczość Zbigniewa Seiferta. Do udziału w szóstej edycji konkursu zgłosiły się instrumentalistki i instrumentaliści z różnych, nawet najbardziej egzotycznych zakątków świata, takich jak: Japonia, Brazylia czy Tajwan. W gronie uczestników zakwalifikowanych do przesłuchań finałowych także znaleźli się przedstawiciele rozmaitych krajów i kontynentów, wśród których sporą grupę stanowi reprezentacja adeptów wiolinistyki z Polski.
W dniach 26. i 27. września w Cricotece, na głównej scenie Kraków Jazz Week spotka się dziesięcioro półfinalistów wyłonionych spośród nadesłanych zgłoszeń, przez międzynarodowe jury w składzie: Michał Urbaniak, Anja Lechner, Ernst Reijseger. W konkursowych zmaganiach Seifert Competition zmierzą się:

ANAIS DRAGO (Włochy)

Skrzypaczka, która w swoich muzycznych wyborach sięga po jazz, improwizację, muzykę elektroakustyczną i pop. Mimo młodego wieku ma na koncie już trzy autorskie albumy, a także liczne występy na konkursach i festiwalach, podczas których wielokrotnie była wyróżniana i nagradzana. W ostatnich kilku latach sporo uwagi poświęca twórczości solowej, ale nie bez echa pozostał jej duet z legendą włoskiej sceny jazzowej – Enrico Ravą.

TOMOHIRO ISHII (Japonia)

Pochodzący z muzykalnej rodziny skrzypek i kompozytor, po instrument sięgnął mając zaledwie cztery lata. Od dziecka podążał ścieżką edukacji klasycznej, wielokrotnie zdobywając nagrody i wyróżnienia w krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Podczas studiów w Tokyo University of the Arts zainteresował się jazzem, czego naturalną konsekwencją było rozwijanie osobistego języka improwizacji. W tym samym okresie rozpoczął przygodę z kompozycją. Ishii jest współzałożycielem Less is More String Quartet i założycielem wytwórni płytowej Mi Mi Mi Records. Jego aktywność obejmuje także komponowanie na potrzeby kina oraz aranżacje dla wykonawców muzyki pop.

ALEKSANDRA KRYŃSKA (Polska)

Skrzypaczka o wielorakich zainteresowaniach. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie profesora Wiesława Kwaśnego oraz Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie w klasie doktora Mateusza Smoczyńskiego. Kilkukrotnie wyróżniana stypendiami za wyniki w nauce. Poszukuje w obszarach muzyki kameralnej, etnicznej, jazzu. Na koncie ma występy jako członkini orkiestr i zespołów kameralnych, wykonuje zarówno muzykę klasyczną jak i jazzową. Prowadzi własne składy, w których współpracuje m.in. z Piotrem Damasiewiczem i Szymonem Miką.

WOJTEK MACIEJOWSKI (Polska)

Źródła jego fascynacji grą na skrzypcach kryją się w kulturze muzycznej regionu, z którego pochodzi – Beskidu Żywieckiego. Przechodząc kolejne etapy edukacji muzycznej poszerzał swoje zainteresowania o tradycje kolejnych obszarów Karpat, jednak i to okazało się niewystarczające jeśli chodzi o potrzebę artystycznej kreacji. Wraz z próbami poszerzania języka wypowiedzi muzycznej, naturalnie pojawiło się zainteresowanie jazzem, co zaowocowało ukończeniem studiów w Akademii Muzycznej w Katowicach, pod kierunkiem profesora Henryka Gembalskiego. Gra i współpracuje m.in. z: Kapelą Hanki Wójciak, Kapelą PoPieronie, Mateuszem Smoczyńskim, Michałem Aftyką i Jarkiem Bothurem.

ANDREW FINN MAGILL (USA)

Skrzypek i kompozytor muzyki filmowej. W ramach edukacji muzycznej, którą odebrał, kształcił się w rozmaitych stylach i nurtach wiolinistyki, jednak o jego artystycznej ścieżce przesądziła nastoletnia fascynacja nagraniami Hot Club de France i Charliego Parkera. Wielokrotnie chwalony za lekkość gry i niewymuszony styl improwizacji. Współpracował m. in. z Michaelem Jefry’em Stevensem i muzykami grupy Snarky Puppy.

AMALIA UMEDA OBRĘBOWSKA (Polska)

Improwizatorka, kompozytorka i liderka własnego kwartetu. Z grą na skrzypcach zaznajamia się od 7 roku życia, a wraz z upływem czasu zyskała samoświadomość jako instrumentalistka. Nie boi się wytyczać własnej drogi i podejmować ryzyka w improwizacji, nie ogranicza się też wyłącznie do gry na skrzypcach, w zakres wykorzystywanego instrumentarium włączając także altówkę i głos. Debiut jej autorskiego kwartetu został zauważony i doceniony przez publiczność i krytyków, a ona sama ma już na koncie występy w różnych zakątkach świata.

CHASE POTTER (USA)

Mieszkający obecnie w Nowym Jorku multiinstrumentalista, z wyróżnieniem ukończył studia w Berklee College of Music w Bostonie. Mimo wrodzonej łatwości w przyswajaniu umiejętności gry na kolejnych instrumentach (m.in. perkusja, saksofony, gitara), zasadniczo pozostał wierny swojemu pierwszemu muzycznemu wyborowi, czyli grze na skrzypcach. Biegłością instrumentalną wykazywał się już od najwcześniejszego dzieciństwa, a wszechstronność pozwoliła mu na występy u boku artystów tak różnych jak: Wynton Marsalis, Lalah Hathaway, Belle & Sebastian czy Machine Gun Kelly i Camila Cabello. Z tym ostatnim duetem wziął udział w kultowym programie „The Tonight Show”.

HUGO VAN RECHEM (Francja)

Multiinstrumentalista i kompozytor działający na pograniczu muzyki współczesnej, elektronicznego popu i jazzu. Interesują i inspirują go kontrasty i nieoczywiste ścieżki łączące rozmaite nurty i gatunki. Studiował muzykę klasyczną w konserwatorium w Lille, by następnie ukończyć wydział jazzowy konserwatorium w Paryżu.
Jego aktywność w zakresie instrumentalistyki obejmuje działalność w orkiestrach, zespołach jazzowych, grupach wykonujących rock progresywny, a także na polu ambientu i minimalizmu.

MICHAŁ SCHAB (Polska)

Skrzypek i pedagog, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie profesor Beaty Solnickiej i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Henryka Gembalskiego. Prócz korzennego bluesa, na którym wyrastał i akademickiego wykształcenia w nurcie klasycznej wiolinistyki, od wielu lat zainteresowany jazzowymi strategiami improwizacji, czemu daje wyraz między innymi w ramach prowadzonego przez siebie kwartetu.

JOÃO DA SILVA (Portugalia)

Pochodzący z rodziny, w której muzyka była jednym z elementów codzienności, Da Silva postanowił kontynuować rodową tradycję amatorskiego grania, przenosząc ją na grunt profesjonalny. Na tak silnym fundamencie zrodziła się niesamowita pasja, która napędza skrzypka do poszukiwań i badań coraz to nowych artystycznych wątków. W swojej twórczości czerpie zarówno z klasyki jak i jazzu. Poza zajmowaniem się kompozycją i wykonawstwem, jest także cenionym aranżerem i producentem, i co łatwo wywnioskować – osobą bez reszty zaangażowaną w sztukę muzyczną na wszelkich możliwych polach.

Z tego grona zostanie wybranych pięciu finalistów, którzy już 28 września raz jeszcze spotkają się w Cricotece, celem wyłonienia laureatów 6. odsłony Seifert Competition. We wszystkich zmaganiach uczestnikom towarzyszyć będzie trio wybitnego pianisty jazzowego, wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej – Dominika Wani. Zespół zagra w składzie: Dominik Wania – fortepian, Michał Kapczuk – kontrabas, Dawid Fortuna – perkusja.

SEIFERT COMPETITION – KONCERT GALOWY 29 września 2024
SCENA GŁÓWNA / CRICOTEKA

Finałem tegorocznej odsłony pierwszej części Kraków Jazz Week oprócz koncertu laureatów będzie występ niecodziennego duetu wiolonczelowego. Anja Lechner i François Couturiers należą do światowej czołówki sztuki wiolonczelowej, a ich twórczość od lat pozostaje w ścisłej łączności z muzyką jazzową i improwizowaną, zachwycając lekkością, polotem i kompetencjami wykonawczymi. Co jest tym cenniejsze, że mimo iż tradycja włączania wiolonczeli do składów jazzowych w roli instrumentu solowego sięga końca lat 40. XX wieku, wciąż nie jest to instrument popularny, ani tym bardziej oczywisty w tego rodzaju twórczości.

JAZZ JUNIORS 30 września – 3 października 2024
SCENA GŁÓWNA / CRICOTEKA

Rok 2024 jest dla Festiwalu Jazz Juniors czasem szczególnym. Za sprawą objęcia przez Nilsa Pettera Molvaera funkcji dyrektora artystycznego i artysty rezydenta, impreza zmienia się, stając się przedsięwzięciem międzynarodowym nie tylko ze względu na artystów, którzy pojawią się w programie koncertów, ale także poprzez poszerzenie kontekstu, w którym pracują organizatorzy. Nils Petter Molvaer w swoich wyborach kuratorskich jest szalenie wyrazisty, stawiając przede wszystkim na artystki i artystów, którzy choć doświadczeni i mający już ugruntowaną pozycję sceniczną, nie utracili kontaktu z młodzieńczą potrzebą poszukiwań w różnorodnych przestrzeniach. W tegorocznym programie nie uświadczymy twórczyń i twórców jazzowych sensu stricto. Zbudowany został on raczej w oparciu o tych, którzy oscylując pomiędzy gatunkami, stawiają kroki odważne, dla których jazz jest integralną częścią procesu twórczego, ale nie stanowi skończonego zbioru narzędzi i nieprzekraczalnych przykazań.

W programie Nilsa Pettera Molvaera czuć ducha festiwalu, który za cele stawia sobie poszukiwania, budowanie sieci połączeń i promowanie odwagi w twórczej kreacji, a nie jedynie zapełnienie sali koncertowej podczas trwania imprezy. To logiczna kontynuacja wieloletniej linii programowej festiwalu, spójnej z podejściem do organizowanego rokrocznie konkursu. Stając przed konkursowym jury wszyscy uczestnicy wiele zyskują, bo nie o rywalizację tu idzie, a o umożliwienie młodzieży mądrego rozwijania się na artystycznej drodze. Nagrody, choć ważne – nie stanowią o wyjątkowości Jazz Juniors, bo podczas tego konkursu wyróżnia się kilku artystów, ale żadnego nie pomija, poświęcając każdemu z uczestników życzliwą uwagę, by jak najpełniej mogli rozwinąć skrzydła.

KONKURS JAZZ JUNIORS 30 września 2024

BLU/BRY

Kwintet został powołany do istnienia przez grupę przyjaciół w 2019 roku. Droga członków zespołu prowadziła od spotkań towarzyskich, poprzez wspólne pisanie aranżacji, aż do kolektywnego komponowania własnej muzyki. Z biegiem czasu łączące ich relacje stały się coraz silniejsze, co z pewnością umocnił udział w kolejnych festiwalach i konkursach muzycznych. BLU/BRY pojawiali się m.in. na: Festiwalu Jazz Nad Odrą, JazzCamera, Junior Jazz Festival, Enter Enea Festival, a obecnie wszyscy członkowie grupy studiują w Danii, gdzie przy okazji pracują nad nowym materiałem. Muzyka grupy stanowi konglomerat współczesnego jazzu z wpływami tak zwanej „muzyki świata”, a entuzjazm z jakim członkowie zespołu podchodzą do swojej twórczości potrafi być zaraźliwy.
członkowie zespołu:
Jan Kusz (saksofon), Tomek Kusz (trąbka), Jakub Letkiewicz (fortepian), Stanisław Banys (perkusja), Franciszek Wicke (bas, kontrabas)

CYRYL LEWCZUK QUARTET

Zespół założyli koledzy z Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Członkowie grupy otwarci są na różnorodne inspiracje, rozpościerające się od post-bopu, aż po muzykę fusion. Autorskie kompozycje to zbiorowe muzyczne historie, które na sto procent zaczynają działać dopiero w umyśle wrażliwego odbiorcy. Plastyczne formy pozostawiają przestrzeń do interpretacji, tak po stronie wykonawców jak i słuchaczy.
Kwartet występował między innymi podczas 26. Bielskiej Zadymki Jazzowej i 60. edycji Festiwalu Jazz nad Odrą, gdzie otrzymali nagrodę specjalną ufundowaną przez Wrocławską Strefę Kultury w Konkursie Indywidualności Jazzowej im. Wojtka Siwka.
członkowie zespołu:
Cyryl Lewczuk (saksofon), Jan Maciejowski (fortepian), Jan Dudek (kontrabas), Adam Barański (perkusja)

ADAM BARAN & HELICOPETS

Kwartet prowadzony przez Adama Barana, kompozytora i gitarzystę związanego z warszawską sceną muzyki alternatywnej i improwizowanej. Muzyka grupy czerpie z minimalizmu, ambientu i elektroniki. Lider skupia się na przestrzeni i transie, wykorzystując całą paletę urządzeń elektronicznych, potrafi korzystać z instrumentu niczym z samplera, by następnie powracać do klasycznego, wręcz mainstreamowego stylu gry. Brzmienie zespołu budują także dźwięki klarnetu basowego (częstokroć poddawane amplifikacji), gitary basowej, mooga i perkusji. Innowacyjność i otwartość można uznać za mocne strony grupy.
członkowie zespołu:
Adam Baran (gitara elektryczna), Józef Biegański (perkusja, elektronika), Panilas (klarnet basowy), Piotr Zygma (gitara basowa, moog)

REBOOT THE MOOD

Reboot The Mood to kwintet założony w Dreźnie podczas pandemii covid-19. Muzycy postanowili twórczo wykorzystać okres wstrzymania koncertów i imprez muzycznych, aby wspólnie jammować i pisać nowe kompozycje. Choć w swojej twórczości odwołują się do stylistyki fusion, od początku istnienia chcieli odróżniać się od innych grup elektrycznych, postawili więc na własne kompozycje, co okazało się pomysłem bardzo trafionym. Obecnie grupa rezyduje w Lipsku, a koncertuje nie tylko w Niemczech, ale i całej Europie.
członkowie zespołu:
Laurin Köller (trąbka), Philip Adam (gitara), Gabriel Gutierrez (fortepian), Neil Richter (bas), Moritz Grosch (perkusja)

VINCENT MEISSNER TRIO

Trio, którego liderem jest pianista Vincent Meissner zdołało już rozbudzić zainteresowanie niemieckiej i amerykańskiej prasy jazzowej. Debiutancki album zyskał sporo pochwał ze strony dziennikarzy, a drugi krążek, przez recenzenta amerykańskiego magazynu „DownBeat”, został określony mianem „ekscytującego”. Jeśli dodamy do tego fakt, że rozwój artystyczny Meissnera kształtował się pod okiem Michaela Wollny’ego, nie może dziwić fakt, że zespół młodego niemieckiego pianisty, pomimo stosunkowo niedługiego stażu ma już na koncie występy na licznych europejskich scenach klubowych i festiwalach.
członkowie zespołu:
Vincent Meissner (fortepian), Josef Zeimetz (bas), Henri Reichmann (perkusja),

ZBIGNIEW CHOJNACKI

Zbigniew Chojnacki – akordeonista, twórca muzyki elektronicznej, improwizator i kompozytor. Ze swoim akordeonem i szerokim wachlarzem narzędzi elektronicznych jest gotów podjąć muzyczne ryzyko bez zabezpieczenia. Jego improwizacje solowe oscylują pomiędzy piosenką, ambientem, noisem, drone’ami, jazzem, muzyką elektroniczną i szeroko pojętą muzyką kameralną. Każde spotkanie artysty, publiczności, przestrzeni i instrumentu jest zupełnie inne od wszystkich poprzednich i kolejnych. Czasem zrelaksowany, czasem pośpieszny, ale zawsze na drodze do nowych melodycznych połączeń.
Zbigniew Chojnacki (akordeon, elektronika)

FESTIWAL JAZZ JUNIORS 1 – 3 października 2024

1 października 2024 (wtorek)
SCENA GŁÓWNA / CRICOTEKA:

HINODE TAPES

Trio Hinode Tapes stanowi konglomerat muzycznych osobowości na styku improwizacji i muzyki elektronicznej. Każdy z członków zespołu daleki jest od definiowania swojej twórczości w zaledwie jednym nurcie, a kolektywne fascynacje rozciągają się od ambientowej, dusznej elektroniki, poprzez post-punk i dokonania awangardowych grup rockowych w rodzaju Faust i Popol Vuh, aż po elementy muzyki free.
Muzyczna przestrzeń wyzwolona z rytmicznych rygorów, plastyczna materia dźwiękowa, w której nie ma lidera, są tylko twórcy rozciągający swoje poszukiwania na coraz to nowe, z pozoru niemożliwe do ogarnięcia terytoria. W przypadku Hinode Tapes trudno pisać o przekraczaniu granic, bo już w założeniu członkowie grupy ich sobie nie narzucają, zaledwie sugerując słuchaczom, by wspólnie z zespołem ruszyli w podróż – nie tylko przed siebie, ale także w głąb i wszerz oczekiwań i przyzwyczajeń. Na scenie może wydarzyć się wszystko, choć wszelkie oczekiwania należy zostawić przed wejściem do sali koncertowej.
członkowie zespołu:
Piotr Chęcki (saksofon, sampler, syntezator), Piotr Kaliński (gitara, efekty), Jacek Prościński (perkusja)

HOLSEN & CASSIERS

Minimalistyczny w założeniu, ale szalenie elektryzujący duet artystek eksplorujących przestrzeń wyznaczaną od lat przez twórców skandynawskiej sceny jazzowej. Chłodne, zdystansowane tony trąbki i odrealnione wokalizy, wtapiają się w muzyce zespołu w dźwięki pochodzące z rozmaitych spektrów fonicznych, tworząc miraż, w którym nie zawsze to co słyszy odbiorca, jest tym czym z pozoru może się wydawać. Zniuansowana, delikatna muzyka, w której pobrzmiewają echa tradycji i folkloru z północy Europy, wpływy awangardy, ascetyczny sonoryzm i jazz.
Psychodeliczna, niepostrzeżenie hipnotyzująca aura tworzy niepodrabialne dźwiękowe uniwersum, do którego warto zajrzeć poprzez uchylane przez artystki drzwi percepcji i pozostać tam tak długo, jak długo trwać będzie muzyka, a może nawet po tym jak wybrzmi ostatnia nuta.
członkinie zespołu:
Hilde Marie Holsen (trąbka, elektronika), Lynn Cassiers (wokal, obiekty, elektronika)

2 października 2024 (środa)
SCENA GŁÓWNA / CRICOTEKA

SZYMON MIKA / MARTA WAJDZIK / ARTHUR HNATEK

Efemeryczne trio założone przez trójkę młodych, choć będących przedstawicielami różnych pokoleń artystów. Z pewnością wspólnym mianownikiem członków zespołu jest fakt, że już w bardzo młodym wieku osiągnęli wiele, budząc zainteresowanie publiczności i krytyków. Jednak dla żadnego z nich nie było to pretekstem do zaniechania dalszych poszukiwań i możliwych dróg rozwoju. Publiczność Festiwalu Jazz Juniors mogła śledzić rozwój młodzieńczych talentów szczególnie w przypadkach Marty Wajdzik i Szymona Miki, którzy już kilkukrotnie, w różnych konfiguracjach, występowali podczas poprzednich odsłon imprezy. Łącząc siły ze szwajcarskim perkusistą Arthurem Hnatkiem, od lat eksplorującym elektroniczne przestrzenie, Mika i Wajdzik wchodzą na nowe terytorium, które może okazać się równie zaskakujące dla publiczności jak i samych artystów. Festiwalowa scena Jazz Juniors będzie pierwszym spotkaniem tych artystów.
członkowie zespołu:
Marta Wajdzik (saksofon), Szymon Mika (gitara elektryczna), Arthur Hnatek (perkusja)

ANNA ANDERLUH TRIO

Autorskie trio austriackiej artystki stanowi soczewkę, w której skupiają się jej fascynacje i obszary poszukiwań. Anderluh należy do twórczyń, których przypisanie do konkretnego gatunku jest po prostu niewykonalne. Zasadą jej muzyki jest zmienność i patchworkowość, ufundowana na bazie popowej piosenki i dźwiękowego eksperymentu. Dadaistyczne podejście, w którym właściwie wszystko jest dozwolone, a nonsens staje się sensem, w którym muzyka nowa i improwizacja spotykają się z przebojową melodyką i delikatną frazą. W przypadku Anny Anderluh prostota muzyki pop wabi słuchaczy, choć pod powierzchnią utworów skrywają się szorstkie krawędzie, niedopowiedzenia i gra w mylenie tropów, a sama twórczyni nie czuje się zobowiązana, by gdziekolwiek stawiać kropkę nad i. Czyni to jej muzykę jeszcze bardziej frapującą.
członkowie zespołu:
Anna Anderluh (głos, autoharp, instrumenty klawiszowe, obiekty), Judith Schwarz (perkusja, perkusjonalia), Philipp Kienberger (bas, melodika)

3 października 2024 (czwartek)
SCENA GŁÓWNA / CRICOTEKA

NATALIA KORDIAK QUINTET

Natalia Kordiak jest improwizującą wokalistką, której twórczość, choć korzeniami sięga tradycyjnej szkoły jazzowej, już dawno wyzwoliła się z gatunkowych schematów i akademickich rygorów. Kordiak zainteresowana jest wszystkim tym co kryje się pod powierzchnią semantyki, głos jest dla niej instrumentem służącym do podążania w głąb. Częstokroć odrywa swój artystyczny komunikat od zwyczajnych znaczeń, eksplorując barwy, intencje, emocje.
W jej muzyce kryje się ogromne bogactwo, związane improwizacyjnym rdzeniem, a jeśli już pojawia się słowo, jest nieprzypadkowe, starannie przemyślane, choć stanowi zaledwie drogowskaz na początku podróży.
członkowie zespołu:
Natalia Kordiak (głos, elektronika), Tomasz Dąbrowski (trąbka), Mateusz Kołakowski (fortepian), Alan Wykpisz (kontrabas, gitara basowa), Grzegorz Pałka (perkusja)

NILS PETTER MOLVAER TRIO

Finałem tegorocznej odsłony festiwalu oraz całego Kraków Jazz Week będzie występ zespołu kierowanego przez nowego dyrektora artystycznego Jazz Juniors i artystę rezydenta krakowskiej imprezy. Nils Petter Molvaer jest jedną z najbardziej znaczących postaci skandynawskiej i europejskiej sceny muzyki jazzowej. W ciągu trwającej kilkadziesiąt lat kariery czerpał inspiracje z rozmaitych nurtów, zapisując się w historii jako współtwórca kultowego kwintetu Masqualero, ale przede wszystkim jako innowator syntetyzujący nowy muzyczny język na styku jazzu, elektroniki i muzyki etnicznej. Od tamtej pory, przez blisko trzy dekady NPM podejmuje się kolejnych projektów, niezmiennie pozostając artystą o bystrym twórczym umyśle i jasnej wizji rozwijania autorskich pomysłów.
W Krakowie NPM wystąpi na czele gwiazdorskiego tria, złożonego z jednych z najbardziej kreatywnych muzyków pochodzących z Norwegii. Wszyscy trzej członkowie grupy stanowią o sile jej muzycznego wyrazu, oraz dają gwarancję, że ze sceny popłynie niczym nieskrępowana dźwiękowa kreacja najwyższych lotów.
członkowie zespołu:
Nils Petter Molvaer (trąbka), Jo Berger Myhre (gitara, bas), Erland Dahlen (perkusja)

Bilety

FESTIWAL JAZZ JUNIORS:
https://bit.ly/JazzJuniors24

SEIFERT COMPETITION:
https://bit.ly/SeifertCompetition24

Organizatorzy

Fundacja im. Zbigniewa Seiferta
Fundacja Muzyki Filmowej i Jazzowej

Współorganizatorzy i partnerzy

Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
Instytut Adama Mickiewicza / Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Projekt współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS
Patronat Instytutu Francuskiego w Warszawie