Na wielki finał 49. Festiwalu Jazz Juniors i Kraków Jazz Week w Filharmonii Krakowskiej odbyła się światowa premiera napisanej specjalnie na festiwal kompozycji irańskiego artysty Soheila Shayesteha „Perceptual Dialogues”. Niezwykły utwór, łączący muzykę Bliskiego Wschodu, jazz, elektronikę i orkiestrowy rozmach, zabrzmiał w niezrównanym wykonaniu legendarnego norweskiego trębacza, dyrektora artystycznego i artysty rezydenta Jazz Juniors – Nilsa Pettera Molvaera, samego kompozytora oraz Sinfonietty Cracovii pod batutą Pauliny Porszke.
Odbywający się niemal od półwiecza pod Wawelem międzynarodowy Festiwal i Konkurs Jazz Juniors zajmuje wyjątkowe miejsce w świecie muzyki improwizowanej i od dziesięcioleci stanowi ważny punkt, koło zamachowe kariery czołowych muzyków sceny jazzowej. Jazz Juniors to także wyjątkowe koncerty i spotkania z uznanymi artystami.
Drugi rok z rzędu funkcje dyrektora artystycznego i artysty rezydenta Festiwalu Jazz Juniors pełni wybitny norweski trębacz Nils Petter Molvaer. Artysta, którego sylwetka nie wymaga szczegółowego przybliżania fanom muzyki. Jego znakiem rozpoznawczym stała się fuzja klubowej elektroniki i jazzu, ale nigdy nie zatrzymał się w jednym punkcie, wciąż poszukując nowych, intrygujących ścieżek artystycznego rozwoju. Jedną ze strategii, które przyjął w owych poszukiwaniach, jest stawianie na spotkania z nieszablonowymi twórcami.
Do tego grona z pewnością zalicza się Soheil Shayesteh – pochodzący z Iranu, a zamieszkały w Amsterdamie artysta audiowizualny, skrzypek, którego aktualne zainteresowania obejmują przede wszystkim grę na perskiej kamanchy, kompozycję oraz muzykę elektroniczną i elektroakustyczną. Wszechstronny, sięgający w rejony, w które nie sięga wielu, wydaje się być wprost wymarzonym scenicznym kompanem Molvaera.

Soheil Shayesteh, kompozytor „Perceptual Dialogues” (kamancha)
To właśnie jego kompozycja „Perceptual Dialogues (na trąbkę, kamanchę, orkiestrę i live electronics) napisana została specjalnie z myślą o finale 49. edycji Jazz Juniors.
„Perceptual Dialogues” to utwór stworzony na kształt wielowarstwowego obrazu. Tekstury i motywy nakładają się na siebie. Melancholijne brzmienie smyczków łączy się z precyzyjnymi, czystymi partiami trąbki. Liryczne partie kamanczy na tle elektroniki, zostały mocno rozbudowane, a jednocześnie pomyślane tak, by zachodziły w nich rozciągnięte w czasie przemiany. W tej kompozycji brzmienia akustyczne łączą się z przetwarzaną w czasie rzeczywistym elektroniką, a kamancza i trąbka wchodzą w dialog z dźwiękami generowanymi przy pomocy specjalnie zaprojektowanych procesorów, dostosowanych do instrumentów i stylu gry Nilsa Pettera Molvaera. W efekcie powstają wciągające tekstury będące połączeniem tradycyjnych motywów perskich i nordyckich brzmień – mówi o premierowej kompozycji Soheil Shayesteh.

Sinfonietta Cracovia pod batutą Pauliny Porszke
Muzycy Sinfonietty Cracovii nie raz udowodnili, że nie boją się wyzwań, a wyjście poza bezpieczny świat akademickiej klasyki traktują z pełnym zaangażowaniem. W takiej sytuacji scenicznej Paulina Porszke stała się najbardziej odpowiednią osobą do pokierowania orkiestrą. Niegdyś studentka Leszka Kułakowskiego, sama w autorskiej twórczości łączy i rozwija rozmaite koncepcje i nurty muzyczne, potrafiła więc spojrzeć na pomysły Shayesteha i Molvaera także z perspektywy twórcy, a nie wyłącznie wykonawcy.
Efekt tej fuzji trudny jest do wyobrażenia, ale był absolutnie niezwykły i kompletnie zaczarował publiczność światowej premiery na krakowskim festiwalu.

Światową premierę „Perceptual Dialogues” festiwalowa publiczność nagrodziła długą owacją na stojąco
Artystów nagrodzono długą owacją na stojąco.
Na tegoroczną edycję Jazz Juniors złożyło się wiele niezapomnianych muzycznych wydarzeń.
2 października w finałowych przesłuchaniach Konkursu Jazz Juniors brało udział 6 fantastycznych formacji, przed którymi międzynarodowe jury pod wodzą Nilsa Pettera Molvaera i Rada Partnerów Międzynarodowych, złożona z przedstawicieli najważniejszych jazzowych scen, festiwali i wytwórni, otworzyli drogę do światowej kariery. Grand Prix zdobyło słoweńskie Trio Birds of Unknown, ale większość muzyków tej rywalizacji została doceniona nagrodą lub koncertowymi propozycjami.
W kolejnych wieczorach na festiwalową scenę wkroczyli wybitni artyści i zafundowali szerokiej publiczności niezapomniane przeżycia.
Do historii festiwalu przejdzie występ Tria Kasi Pietrzko – pianistki, która po 10 latach powróciła na scenę Festiwalu Jazz Juniors jako liderka i ponownie podbiła publiczność.
Magiczny, pełen feerii melodii, barw, onirycznych brzmień i fascynujących improwizacji był występ trzech wokalistek z Norwegii z Nothing Personal. Ich wciągający kolaż dźwięków i ożywionych grafik na długo zostanie w pamięci.
Wciagającą i olśniewającą jazzową medytację zaproponowali w kolejnym koncercie wspaniali wirtuozi Piotr Damasiewicz (trąbka) i Dominik Wania (fortepian), którzy po latach spotkali się, by w duecie zinterpretować piosenki Artura Olendra.
Objawieniem i prawdziwym pokazem artystycznej mocy był koncert solowy słynnego norweskiego perkusisty Erlanda Dahlena, grającego z największymi postaciami sceny jazzowej i popowej. Artysta znany z charakterystycznego beatu, kolekcjonowania i konstruowania rozmaitych instrumentów, w imponujący i nieoczywisty sposób łączy maestrię gry z ogromną wrażliwością i precyzją brzmienia, zamieniając hasłowe myślenie o muzyce w coś znacznie, znacznie większego.
W klubie Hevre na Kazimierzu przez dwa wieczory serwował beaty dla festiwalowej publiczności jeden z najbardziej rozpoznawalnych DJ-ów w Polsce – Sebastian Filiks, czyli DJ Feel-X.

Duet Kravchenko & Clees
I również w tym miejscu – epilogiem i ostatnim akordem 49. edycji Festiwalu Jazz Juniors był nocny występ duetu Kravchenko & Clees, który otrzymał Grand Prix krakowskiego konkursu dla młodych muzyków jazzowych w 2023 roku. Ukraińsko-luksemburski zespół zaprezentował program oparty na materiale z tegorocznego debiutanckiego albumu, wyprodukowanego we współpracy z mieszkającym w Berlinie saksofonistą Wanją Slavinem.
– Już za rok 50. Jubileuszowa edycja Festiwalu i Konkursu Jazz Juniors. Przygotowujemy sporo atrakcji i niespodzianek. Będziemy patrzeć w te pięć dekad historii Jazz Juniors, niezwykłej historii, którą tworzyły wybitne postaci polskiej muzyki jazzowej. Skupimy się ponownie na rozbudowie międzynarodowych partnerstw, które są kluczową częścią nagród dla młodych muzyków w Konkursie Jazz Juniors. A wszystko to, po raz kolejny pod kierownictwem artystycznym Nilsa Pettera Molvaera, który z pewnością zaskoczy wyjątkowym programem tego jubileuszu – podkreśla Tomasz Handzlik, dyrektor Festiwalu i Konkursu Jazz Juniors.
